Prześlij nam swój adres e-mail, a my powiadomimy Cię o nowych produktach, najlepszych cenach, promocjach i wyprzedażach.
Akumulatory wykorzystywane w łodziach różnią się od jednostek samochodowych zarówno konstrukcją, jak i zastosowaniem.
Akumulatory samochodowe podczas pracy są na bieżąco ładowane przez alternator, pracują więc w trybie buforowym. Ich głównym zadaniem jest oddanie dużej dawki energii do rozrusznika w krótkim odstępie czasu.
Łódki , żaglówki czy jachty nie posiadają urządzeń na bieżąco ładujących akumulatory podczas ich pracy. Taki tryb pracy nazywamy cykliczny. Akumulatory tego typu oddają znacznie mniejszy prąd w znacznie dłuższym okresie czasu.
Akumulatory pracujące cyklicznie powinny charakteryzować się przede wszystkim odpornością na głębokie rozładowania. To ono decyduje o żywotności akumulatora , które jest wyrażane w ilościach cykli pracy. Jeden cykl pracy to okres , gdzie akumulator zostaje rozładowany do 30% jego pojemności (11,90V) , a następnie z powrotem naładowany do pełna (12,70V)
Akumulatory wykorzystywane w łodziach
Trzy podstawowe konstrukcje akumulatorów
W łodziach implementowane są trzy różne konstrukcyjnie jednostki akumulatorowe. Mogą być to akumulatory tradycyjne z ciekłym elektrolitem, żelowe lub baterie AGM wykorzystujące włókno szklane.
Tradycyjne akumulatory odznaczają się niską sprawnością energetyczną i wydajnością, niemniej jednak są stosunkowo tanie. Wewnątrz ich obudowy znajdziemy ciekły elektrolit, którego skład w 64% stanowi woda, natomiast 36% kwas siarkowy. Mają one głównie zastosowanie jako akumulatory rozruchowe . Ze względu na swoją małą odporność na głębokie rozładowania i cykle pracy nie są zalecane jako źródło energii dla wyposażenia łodzi.
Wyjątkiem są akumulatory z ciekłym elektrolitem o wzmocnionych płytach jak np. akumulatory serii EXIDE EQUIPMENT Pełnią one funkcję źródła energii dla wyposażenia elektrycznego na pokładzie. Ich główną zaletą to relatywnie niska cena kosztem niskiej sprawności (300cykli) w porównaniu do akumulatorów żelowych (600-700cykli) czy AGM (600cykli).
Żelowe akumulatory charakteryzują się dużą pojemnością energetyczną. Przy stosunkowo małych gabarytach i wadze potrafią osiągnąć większą pojemność w porównaniu do większych akumulatorów wykonanych w innej technologii. Główną zaletą akumulatorów żelowych jest bardzo dobra odporność na głębokie rozładowania, a co za tym idzie zwiększona żywotność pod kątem cykli pracy (600-700cykli). Do elektrolitu akumulatorów żelowych dodawana jest krzemionka, która zagęszcza ciecz do postaci żelu dzięki czemu są odporne na wycieki nawet przy dużych przechyłach. Podczas pracy czy ich ładowaniu nie wydzielają również niebezpiecznych gazów , które mogłyby być źródłem zatruć czy wybuchu. Kolejną zaletą to ich „bezobsługowość”. Są szczelnie zamknięte , a dzięki ich technologii wykonania nie zachodzi potrzeba kontrolowania i uzupełniania wody. Trzeba jedynie pamiętać aby do ładowania posługiwać się automatycznymi prostownikami dedykowanymi do akumulatorów żelowych.
Akumulatory żelowe to najlepszy wybór do zasilania osprzętu, oświetlenia czy silnika elektrycznego na pokładzie łodzi. Tego typu jednostki znajdziemy w grupie akumulatorów EXIDE EQUIPMENT GEL , POWEROAD GEL oraz SIAP GEL
Dobór akumulatorów użytkowych
Dobieranie akumulatorów użytkowych jest nieco bardziej skomplikowane od doboru jednostek rozruchowych. Te wystarczy dopasować do parametrów silnika, natomiast jednostki użytkowe dopasowywane są do urządzeń wykorzystywanych na łodzi i jej ładowności.
Inne poradniki :