wyszukiwanie zaawansowane
Strona główna » Akumulator do łodzi - konstrukcje, funkcje, dobór
Wyszukiwarka
alt
Kontakt
Newsletter

Prześlij nam swój adres e-mail, a my powiadomimy Cię o nowych produktach, najlepszych cenach, promocjach i wyprzedażach.

 
Chmura tagów

Akumulator do łodzi - konstrukcje, funkcje, dobór

Akumulator w lodzi wedkarskiej

 

Akumulatory wykorzystywane w łodziach różnią się od jednostek samochodowych zarówno konstrukcją, jak i zastosowaniem. 

Akumulatory samochodowe podczas pracy są na bieżąco ładowane przez alternator, pracują więc w trybie buforowym. Ich głównym zadaniem jest oddanie dużej dawki energii do rozrusznika w krótkim odstępie czasu. 
Łódki , żaglówki czy jachty nie posiadają urządzeń na bieżąco ładujących akumulatory podczas ich pracy. Taki tryb pracy nazywamy cykliczny. Akumulatory tego typu oddają znacznie mniejszy prąd w znacznie dłuższym okresie czasu.

Akumulatory pracujące cyklicznie powinny charakteryzować się przede wszystkim odpornością na głębokie rozładowania. To ono decyduje o żywotności akumulatora , które jest wyrażane w ilościach cykli pracy. Jeden cykl pracy to okres , gdzie akumulator zostaje rozładowany do 30% jego pojemności (11,90V) , a następnie z powrotem  naładowany do pełna (12,70V)



Akumulatory wykorzystywane w łodziach

 

  • Akumulatory użytkowe, głębokiego rozładowania - używane są do zasilania systemów pokładowych, urządzeń, oświetlenia, silników elektrycznych. W zależności od zapotrzebowania na energię danej jednostki łódź może posiadać więcej niż jeden akumulator użytkowy.
 
  • Akumulatory rozruchowe  – jak wskazuje ich nazwa – służą do rozruchu silnika spalinowego w łodzi i nie są zalecane jako źródło energii dla wyposażenia łodzi.
   

Trzy podstawowe konstrukcje akumulatorów

W łodziach implementowane są trzy różne konstrukcyjnie jednostki akumulatorowe. Mogą być to akumulatory tradycyjne z ciekłym elektrolitem, żelowe lub baterie AGM wykorzystujące włókno szklane.

  • Akumulatory tradycyjne z płynnym kwasem

Tradycyjne akumulatory odznaczają się niską sprawnością energetyczną i wydajnością, niemniej jednak są stosunkowo tanie. Wewnątrz ich obudowy znajdziemy ciekły elektrolit, którego skład w 64% stanowi woda, natomiast 36% kwas siarkowy. Mają one głównie zastosowanie jako akumulatory rozruchowe . Ze względu na swoją małą odporność na głębokie rozładowania i cykle pracy nie są zalecane jako źródło energii dla wyposażenia łodzi.

Wyjątkiem są akumulatory z ciekłym elektrolitem o wzmocnionych płytach jak np. akumulatory serii EXIDE EQUIPMENT Pełnią one funkcję źródła energii dla wyposażenia elektrycznego na pokładzie. Ich główną zaletą to relatywnie niska cena kosztem niskiej sprawności (300cykli) w porównaniu do akumulatorów żelowych (600-700cykli) czy AGM (600cykli).

Żelowe akumulatory charakteryzują się dużą pojemnością energetyczną. Przy stosunkowo małych gabarytach i wadze potrafią osiągnąć większą pojemność w porównaniu do większych akumulatorów wykonanych w innej technologii. Główną zaletą akumulatorów żelowych jest bardzo dobra odporność na głębokie rozładowania, a co za tym idzie zwiększona żywotność pod kątem cykli pracy (600-700cykli). Do elektrolitu akumulatorów żelowych dodawana jest krzemionka, która zagęszcza ciecz do postaci żelu dzięki czemu są odporne na wycieki nawet przy dużych przechyłach. Podczas pracy czy ich ładowaniu nie wydzielają również niebezpiecznych gazów , które mogłyby być źródłem zatruć czy wybuchu. Kolejną zaletą to ich „bezobsługowość”. Są szczelnie zamknięte , a dzięki ich technologii wykonania nie zachodzi potrzeba kontrolowania i uzupełniania wody. Trzeba jedynie pamiętać aby do ładowania posługiwać się automatycznymi prostownikami dedykowanymi do akumulatorów żelowych. 

Akumulatory żelowe to najlepszy wybór do  zasilania osprzętu, oświetlenia czy silnika elektrycznego na pokładzie łodzi. Tego typu jednostki znajdziemy w grupie akumulatorów EXIDE EQUIPMENT GEL , POWEROAD GEL oraz SIAP GEL

Tego typu jednostki wyposażone zostały w separator wykonany z chłonnego włókna szklanego. Materiał ten jest w stanie efektywnie absorbować elektrolit i utrzymywać go w otoczeniu materiału aktywnego płyty. Dzięki zagęszczeniu elektrolitu w tej okolicy, możliwe jest uzyskanie efektywniejszego transferu energii, a więc zwiększonych prądów rozruchowych, a także wydajniejsze i szybsze ładowanie energią elektryczną, dzięki czemu naładujemy akumulator w krótszym czasie. Akumulator ten jest odporny na głębokie rozładowania, a co za tym idzie posiada zwiększoną żywotność na cykle pracy (600cykli). Dzięki wiązaniu elektrolitu przez włókna szklane, jednostki te wykazują większą odporność na wstrząsy i zmiany położenia. Nawet przy dużym kącie przechyłu elektrolit nie wycieknie. Podczas pracy czy ładowania nie są wydzielane niebezpieczne gazy , które mogłyby być źródłem zatruć czy wybuchu. Kolejną zaletą to ich „bezobsługowość”. Są szczelnie zamknięte , a dzięki ich technologii wykonania nie zachodzi potrzeba kontrolowania i uzupełniania wody. W związku z tym akumulatory AGM z powodzeniem mogą pełnić zarówno funkcję akumulatorów użytkowych jak i rozruchowych. Przedstawicielem tej grupy są akumulatory linii EXIDE DUAL AGM 



Dobór akumulatorów użytkowych

Dobieranie akumulatorów użytkowych jest nieco bardziej skomplikowane od doboru jednostek rozruchowych. Te wystarczy dopasować do parametrów silnika, natomiast jednostki użytkowe dopasowywane są do urządzeń wykorzystywanych na łodzi i jej ładowności.

 

Inne poradniki :

 


Przejdź do strony głównej
Oprogramowanie sklepu shopGold.pl