wyszukiwanie zaawansowane
Strona główna » Jaki typ akumulatora do Kampera?
Wyszukiwarka
alt
Kontakt
Newsletter

Prześlij nam swój adres e-mail, a my powiadomimy Cię o nowych produktach, najlepszych cenach, promocjach i wyprzedażach.

 
Chmura tagów

Jaki typ akumulatora do Kampera?

 

Akumulator w kamperze

Jaki typ akumulatora do Kampera ?

 

Niejednokrotnie na kampingach lub w podróży możemy spotkać się z niedomaganiem akumulatorów w kamperach, lub przyczepach. Jedni karawaniarze cierpią na brak ogrzewania, inni nie posiadają odpowiednich rezerw energii elektrycznej, by odpowiednio oświetlić swoje pojazdy, nie wspominając już o korzystaniu z dobrodziejstw bogatego wyposażenia. 
 

O ile źle dopasowany lub rozładowany akumulator nie stanowi problemu, gdy mamy dostęp do sieci 230 V (np. na kampingach), o tyle podczas podróży taka niedogodność może nam mocno dać w kość.
 

Co zrobić, by uniknąć rozruchu na zaciąg, marznięcia z powodu ogrzewania niekompatybilnego ze zbyt mocno rozładowanym akumulatorem, czy doładowywaniem akumulatora poprzez utrzymywanie kampera na włączonym silniku? Wystarczy pożegnać raz na zawsze prowizoryczne rozwiązania i solidnie podejść do tematu dopasowywania akumulatora do bilansu energetycznego kampera lub przyczepy. Wystarczy dosłownie kilka chwil, by uciążliwy i przedwcześnie rozładowujący się akumulator pozwolił nam w końcu na przyjemne uprawnianie karawaningu.
 

By móc podejść do prawidłowego dobierania akumulatora, należy zacząć od podstaw. W kamperach i przyczepach wykorzystywane są dwa akumulatory: rozruchowy i użytkowy.
 

Akumulator rozruchowy wyłącznie do rozruchu!!!
 

Jednostka ta, zwana również akumulatorem silnikowym, służy wyłącznie do rozruchu silnika, a jej dobór jest nieco prostszy od dopasowywania akumulatora użytkowego – wystarczy kierować się zaleceniami producenta. Akumulatory rozruchowe ze względu na ich budowę i specyfikę pracy nie nadają się do głębokich rozładowań. Używanie ich jako źródło zasilania dla urządzeń pokładowych przy wyłączonym silniki znacznie skróci ich żywot. Jedno całkowite rozładowanie akumulatora rozruchowego może spowodować trwałe uszkodzenie tej jednostki. 

W wielu kamperach producenci zastosowali inteligentną instalację elektryczną, która podczas jazdy początkowo ładuje akumulator rozruchowy, a po jego naładowaniu prąd z alternatora jest kierowany do akumulatora użytkowego.

 

Akumulator użytkowy (pokładowy) – sprawy się nieco komplikująalt


Akumulatory użytkowe, zwane także pokładowymi, to najczęściej nowoczesne jednostki GEL i AGM. Są bezpieczniejsze, funkcjonalniejsze i posiadają lepsze parametry użytkowe od akumulatorów konwencjonalnych z płynnym kwasem.

Umieszczane są w kamperach lub przyczepach kempingowych i służą do zasilania wszelkich urządzeń pobierających energię elektryczną – telewizorów, ogrzewania, systemów alarmowych itp. Akumulatory GEL i AGM są bezobsługowe, bezpieczniejsze,  żywotne i umożliwiają głębokie rozładowanie . Bezpieczne rozładowanie dla akumulatorów GEL to maksymalnie 11,65V (90%) ,a w przypadku akumulatorów AGM 11,85V (75%). Co więcej, można je montować nawet w przechyłach 90o.

Kolejnym jak że istotnym aspektem dla którego powinniśmy wybrać jednostkę GEL czy AGM jest ich brak gazowania podczas pracy czy ładowania, dzięki czemu akumulator nie wydziela łatwopalnego wodoru groźnego dla zdrowia oraz mogący spowodować wybuch, a w konsekwencji także pożar. W akumulatorach tego typu nie zachodzi potrzeba kontroli poziomu elektrolitu , a więc i uzupełniania wody.

 

Podstawową różnicą w budowie między GEL i AGM jest sposób implementacji elektrolitu. W akumulatorach żelowych elektrolit jest gęsty i występuje w formie silikonu. W jednostkach AGM elektrolit jest w całości absorbowany przez maty z włókna szklanego. Konstrukcja akumulatorów GEL sprawia, że są one zdecydowanie najbardziej żywotnymi – mogą być wolno oraz głęboko rozładowywane. 
 

Akumulatory AGM pozwalają na szybsze ładowanie i oferują większy prąd roboczy. Są jednak mniej żywotne od akumulatorów żelowych oraz gorzej znoszą wysoką temperaturę otoczenia. Zarówno akumulatorom AGM, jak i GEL znacznie szkodzi przeładowywanie elektrolitu, co drastycznie skraca ich żywotność. Ładując je, należy stosować odpowiednie automatyczne prostowniki z odpowiednią funkcją ładowania tego typu akumulatorów .

 

alt

 

Inne poradniki :


Przejdź do strony głównej
Oprogramowanie sklepu shopGold.pl