wyszukiwanie zaawansowane
Strona główna1 » Przezimuj Akumulator
Wyszukiwarka
alt
Kontakt
Newsletter

Prześlij nam swój adres e-mail, a my powiadomimy Cię o nowych produktach, najlepszych cenach, promocjach i wyprzedażach.

 
Chmura tagów

Przezimuj Akumulator

Jak zabezpieczyć akumulator na zimę?

alt

Przełom września i listopada to ostatnia szansa na odpowiednie przygotowanie akumulatorów kamperów, łodzi czy motocykla do zimy. W artykule podpowiadamy, jak skutecznie sezonować akumulatory rozruchowe i użytkowe.

 

Czy niskie temperatury niszczą akumulatory?

 

Utarło się, że zimowa aura jest niekorzystna dla każdego rodzaju akumulatora. Pogląd ten nie jest do końca prawdziwy. Ujemne temperatury zmniejszają sprawność, a tym samym obniżają pojemność akumulatorów, ale tylko na czas niskich temperatur. Niska temperatura jest niebezpieczna dla akumulatora w przypadku gdy akumulator jest rozładowany. Wówczas spada gęstość elektrolitu i jest on narażony na zamarznięcie, co spowoduje trwałe uszkodzenie akumulatora. 
 

Niemniej jednak, niskie temperatury (do pewnego stopnia) nie wpływają na inne parametry i cechy akumulatorów. Co ciekawe, to właśnie wysoka temperatura niszczy akumulator obniżając bezpowrotnie jego parametry i powodując jego szybsze rozładowywanie.

 

Czy należy zostawić akumulator w pojeździe na zimę?

 

Jak wspomnieliśmy, zbyt niskie temperatury, które mogą pojawić się w okresie zimowym, mogą przyczynić się do zamarznięcia elektrolitu, czyli uszkodzenia akumulatora. Chcąc odpowiednio sezonować akumulator, należy podjąć wszelkie kroki, by elektrolit nie zamarzł. Wobec tego po zakończeniu sezonu należy wyjąć akumulator z pojazdu i umieścić go w miejscu, w którym panują temperatury pokojowe.


Jeśli akumulator zostanie w kamperze, łodzi czy motocyklu to będzie on narażony na rozładowanie cały czas podtrzymując pewne systemy: alarm, pamięć sterowników lub inne podsystemy elektryczne pojazdu. Pewnym wyjątkiem są przyczepy i kampery wyposażone w systemy solarne, które umożliwiają podtrzymanie ładowania akumulatora. 
 

Akumulatory żelowe i AGM oferują bezpieczniejszą eksploatację przy niskich temperaturach
 

Zarówno jednostki żelowe, jak i AGM  posiadają odpowiednio skoncentrowany elektrolit. W przypadku akumulatorów żelowych , elektrolit posiada konsystencję żelu/silikonu – do składu standardowego elektrolitu dodawany jest kwas krzemowy, który wpływa na gęstość cząsteczek elektrolitu, jednocześnie unieruchamiając go. W akumulatorach AGM (ang. Absorbed Glass Mat) elektrolit jest całkowicie absorbowany przez maty szklane. Elektrolit w akumulatorach żelowych oraz AGM jest znacznie bardziej odporny na zamarznięcie w przeciwieństwie do płynnego elektrolit występującego w tradycyjnych bateriach .  
 

Baterie AGM, jak i GEL rozładowują się o wiele wolniej od klasycznych akumulatorów i są lepiej chronione przed głębokim rozładowaniem, związanym z drastycznym zmniejszeniem gęstości elektrolitu. Oczywiście, jednostki te nie są całkowicie odporne na skrajnie niskie temperatury oraz rozładowywanie energetyczne.
 

Sezonowanie akumulatorów po wyjęciu z pojazdu
 

Wyjęcie akumulatora z pojazdu na okres zimowy stanowi dopiero pierwszy krok ku prawidłowemu sezonowaniu jednostki. 
 

By zachować optymalne parametry akumulatora, należy bezwzględnie zadbać o czystość akumulatora. Zgromadzony na biegunach kurz, olej oraz wilgoć po pewnym czasie wytworzą warstwę przewodzącą, która zamknie obwód i zacznie przewodzić minimalne prądy z bieguna dodatniego do ujemnego, co naturalnie będzie rozładowywać jednostkę. Jeśli zbagatelizujemy czystość akumulatora, po pewnym czasie, gdy warstwa przewodząca będzie znaczna, może doprowadzić do trwałego uszkodzenia akumulatora. Zatem, po wyjęciu baterii  z pojazdu, należy wyczyścić i wytrzeć do sucha obudowę akumulatora. Warto również specjalnymi szczotkami (link do akcesoria) przeczyścić końcówki biegunów , a następnie posmarować je wazeliną techniczną czy też smarem grafitowym lub miedzianym aby zapobiec ich zaśniedzieniu. 
 

Kolejnym oraz najważniejszym krokiem stanowi regularna weryfikacja stopnia naładowania akumulatora. Warto to robić przynajmniej raz w miesiącu. Możemy zrobić to na dwa sposoby.
 

Pierwszym z nich jest dokonywanie pomiarów jednostki w otwartym obwodzie (przy braku obciążenia). Wówczas napięcie nie powinno być niższe niż 12,6 V. Oczywiście, najłatwiej sprawdzić je za pomocą woltomierza bądź bardziej zaawansowanego testera. Poniżej tabela gdzie podany jest poziom rozładowania przy danym napięciu akumulatora.

 

alt
 

By sprawdzić stan naładowania akumulatora, poza napięciem, możemy mierzyć również gęstość jego elektrolitu. Korzystając z tego sposobu należy zaopatrzyć się w areometr. Pomiar za pomocą tego urządzenia nie należy do skomplikowanych. Wystarczy zanurzyć pipetę areometru w elektrolicie i odczytać podaną wartość gęstości. Powinna ona utrzymywać się na poziomie nie mniejszym niż około 1,26 g/cm3.  Przy okazji tego testu warto zwrócić uwagę na kolor zaciągniętego elektrolitu. Brunatny , mętny kolor oznacza iż akumulator jest już w pewnym stopniu zasiarczony, co nieodwracalnie obniża jego pojemność , sprawność oraz żywotność.

 

 

Jakim prostownikiem ładować akumulator?

 

Obecny rozwój technologiczny znacząco ułatwia ładowanie jednostek akumulatorowych. Dla wielu niewprawionych osób problemem mogło okazać się pomylenie biegunowości akumulatora, zachowanie dość rygorystycznych środków ostrożności oraz kontrolowanie czasu ładowania w obawie przed przeładowaniem układu. Co więcej, ładując stare akumulatory za pomocą topornych prostowników, z elektrolitu wydzielał się wodór. Łatwo sobie wyobrazić, do czego mogło dojść po zbliżeniu się do ładowanego akumulatora z papierosem lub innym źródłem ognia.
 

Całe szczęście, obecnie dysponujemy zaawansowanymi technologicznie, inteligentnymi prostownikami, które w zasadzie całą pracę wykonają za nas. Wykorzystując takie prostowniki, nie musimy martwić się o biegunowość – w przypadku jej pomylenia, prostownik nie rozpocznie ładowania i poinformuje nas o tym fakcie. Co więcej, urządzenie samodzielnie będzie dozować optymalne napięcie i prąd ładowania, a także zadba o odpowiedni czas ładowania akumulatora. Po zakończeniu ładowania, prostownik przejdzie do trybu ładowania podtrzymującego. 
 

Co z niebezpiecznym wodorem? Gaz ten wydziela się w klasycznych akumulatorach z płynnym kwasem. W akumulatorach żelowych lub AGM wodór nie wydziela się. Z tego też powodu akumulatory te są zdecydowanie bardziej polecane do pracy na pokładzie jednostki pływającej czy kamperze. Niemniej jednak, akumulator zawsze warto ładować w odpowiednio wentylowanych pomieszczeniach.



 

Inne poradniki :


Przejdź do strony głównej
Oprogramowanie sklepu shopGold.pl